loading...
خبرناز
sahim6 بازدید : 70 چهارشنبه 31 خرداد 1402 نظرات (0)

آی وی اف به انگلیسی مخفف IVF (In Vitro Fertilization) به معنی باور ساختن تخمک در آزمایشگاه است‌. در این روشِ درمان ناباروری، تخمک زن با اسپرم مرد لقاح ساده انجام داده، سپس جنین را تا مرحله‌ای مشخص در آزمایشگاه نگه می‌دارند. سپس این جنین از طریق گردنه‌ی رحم به رحم زن وارد می‌شود. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی این روش به طور کامل می‌پردازیم.

 

علت انجام ivf
به دلیل مواردی که در ادامه این بخش بیان می‌شود، پزشکان ترجیح می‌دهند برای شما از آی وی اف برای درمان ناباروری استفاده کنند.

دلایلی مانند:

نازایی با علت مردانه
نازایی توجیه نشده
نازایی در ارتباط با سن
آندومتریوز
اختلالات شدید لوله مانند هیدروسالپنکس، انسداد لوله‌ها و چسبندگی‌های شدید لگن
اختلالات تخمک‌گذاری
 

مراحل آی وی اف چیست؟
معمولاً ivf تحت ۵ مرحله انجام می‌شود که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.جوان ایرانی (irjavan.com)

۱) مرحله تحریک تخمدان‌ها
قبل از انجام لقاح، برای این‌که تخمک به دست آید، برای خانم‌ها داروهای تخمک‌گذاری تجویز می‌شود. در طی این مدت وضعیت فولیکول‌های تخمدان و رحم مشخص می‌شود. در این مرحله برای تشخیص وضعیت مادر، از سونوگرافی و آزمایش خون استفاده می‌شود.

۲) جمع‌آوری تخمدان
پس از این‌که تخمک‌ها تحریک شدند و داروی محرک تخمک‌گذاری استفاده شد، حدود ۳۸ ساعت بعد زمان مناسب برای استخراج تخمک‌ها است. برای این کار یک سوزن مخصوص را از واژن و محوطه لگن گذرانده و به تخمدان وارد می‌کنند. درواقع این کار تحت کنترل سونوگرافی واژینال انجام می‌شود. برای اینکه آن فرد در این روش دردی احساس نکند، از بیهوشی، تزریق مسکن یا آرام‌بخش وریدی استفاده می‌شود.

تخمک استخراج‌شده از نظر کیفیت و میزان بلوغ تخمک به‌خوبی بررسی شده و سپس بر اساس آن، در آزمایشگاه نگهداری می‌شود.

۳) جمع‌آوری اسپرم مرد
روزی که تخمک‌ها استخراج می‌شوند، باید نمونه اسپرم همسر خانم نیز در یک ظرف پلاستیک استریل آماده باشد. در آزمایشگاه اسپرم‌ها بهبودیافته و کیفیت آن‌ها بالاتر رفته و سپس اسپرم‌های خوب برای لقاح انتخاب می‌شود.

۴) مرحله لقاح و کشت جنین
برای اینکه عمل لقاح انجام شود، اسپرم‌هایی که کیفیت بهتری دارد با تخمک‌ها مخلوط می‌شود. به طور کلی معمولاً تعداد ۱۰۰ هزار اسپرم به ازای یک تخمک مورداستفاده قرار می‌گیرد. سپس حدود ۱۲ تا ۱۸ ساعت پس از این لقاح از نظر باروری وضعیت مناسب ارزیابی می‌شود‌.

۵) مراحل انتقال جنین
معمولاً حدود ۲ تا ۵ روز پس از استخراج تخمک‌ها، پس‌ازاینکه جنین مراحل رشد خود را پشت سر گذاشت، جنین به وسیله یک کاتتر از گردن رحم، وارد رحم مادر می‌شود. دقت کنید جای نگرانی ندارد زیرا این مرحله معمولاً بسیار سریع و بدون درد است. سپس دو هفته پس‌ازاینکه انتقال جنین انجام شد، تست خون بارداری گرفته می‌شود. اگر نتیجه تست مثبت بود، آن فرد حامله شده و دو تا سه هفته بعد سونوگرافی نیز جهت بررسی وضعیت حاملگی آن خانم انجام می‌شود.

 

مراحل قبل از آمادگی برای آی وی اف
قبل از اینکه پزشک برای شما درمان ivf تجویز کند، یک معاینه پزشکی کامل از آن به عمل آورده و سپس آزمایش‌های باروری را تجویز می‌کند‌. دقت کنید شریک زندگی شما نیز باید آزمایش‌های مربوطه را انجام دهد و توسط پزشک معاینه شود.

پزشکان حداقل سه ماه قبل از انتقال جنین به شما توصیه می‌کاند که مصرف مکمل اسیدفولیک را شروع کنید‌‌.

برخی از آزمایش‌هایی که نیاز است قبل از آی وی اف انجام شود را در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم‌.

مشاوره آی وی اف
معاینه رحم، تست پاپ و ماموگرافی
غربالگری ژنتیکی
تجزیه و تحلیل مایع منی
غربالگری عفونت‌های  مقاربتی
غربالگری بیماری‌های عفونی
آزمایش ذخیره تخمدان، آزمایش خون و ادرار
ارزیابی حفره رحم
دستورالعمل‌های لازم برای تجویز داروهای باروری
 

علائم پس از درمان آی وی اف
پس از انتقال جنین ممکن است علائمی مانند نفخ و گرفتگی، حساس شدن سینه‌ها به دلیل سرعت بالای استروژن، لکه بینی و یبوست ایجاد شود.

همچنین دقت کنید تا ۲۴ ساعت پس از بیهوشی نیز نباید رانندگی کنید. حدود ۴ تا ۱۲ روز پس از انتقال جنین به مرکزی که انتقال جنین برای شما صورت گرفته مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

 

میزان هزینه برای درمان با آی وی اف چقدر است؟
برای روش ivf نمی‌توان مبلغ دقیق را مشخص کرد، زیرا بستگی دارد به سابقه سلامتی و برنامه درمانی که برای شما گرفته می‌شود. همچنین پوشش بیمه و خود مرکز نیز در تعیین هزینه بسیار مؤثر هستند.

 

خطرات درمان با آی وی اف چیست؟
شما عزیزان باید بدانید که هرچند بسیار خوب است اما ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد که باید قبل از انجام آن موارد آشنا باشیم.

حاملگی خارج از رحم در برخی از موارد مشاهده شده که حاملگی خارج از رحم ایجاد شده درواقع در آن تخمک که باور شده در خارج از رحم کاشته می‌شود

زایمان چند قلو درمان ممکن است بارداری با چند نوزاد شود.

زایمان زودرس اگر شما با این روش باردار شوید ممکن است اثر تولد زودهنگام نوزادان و وزن کمتر را افزایش دهید.

بازیابی تخمک در فرایند بازیابی تخمک ممکن است دچار عوارضی مانند خونریزی عفونت مستانه روده و یا اندام‌های تناسلی شوید.

سندروم تحریک بیش از حد تخمدان توجه کنید که این مورد این بیماری بسیار نادر است که باعث حالت تهوع استفراغ اسهال و درد شکم افزایش وزن سریع نفخ تنگی نفس و ناتوانی در دفع ادرار می‌شود.

 

عوارض شایع آی بی اف چیست؟
درمان با آی وی اف و عوارضی دارد که در ادامه مسابقات جوانان ایرانی به بررسی شایع‌ترین عوارض آن می‌پردازیم  این روش می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی بسیار دشوار باشد بسیاری از افراد هنگامی‌که با این روش باردار می‌شوند و دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و برخی از آن‌ها در مراحل درمان بسیار ناامید و سرخورده شده و هیچ امیدی به بچه‌دار شدن ندارد هیچ امیدی به زایمان موفق ندارند.

بعضی از افراد به دلیل داروهای باروری که در مرحله تحریک تخمک‌گذاری تجویز می‌شود عوارض بیشتری را تجربه می‌کنند این عوارض شامل

سردرد و گرفتگی
تهوع و استفراغ
بزرگ شدن تخمدان‌ها
درد شکم
کبودی ناشی از تزریق آی وی اف
البته عوارض جانبی رایج پس از انتقال جنین شامل یبوست نفت گرفتگی حساس شدن سینه‌ها و لکه بینی است.

https://irjavan.com/%d8%a2%db%8c-%d9%88%db%8c-%d8%a7%d9%81-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 97
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 341
  • بازدید ماه : 1,285
  • بازدید سال : 14,729
  • بازدید کلی : 35,942